Figure
Korte stopmotionfilm over een houten mannequin, zo'n poppetje dat je in allerlei houdingen kunt zetten als teken- of schildersmodel. Een arm wiebelt, tenen strekken zich, het hoofd draait langzaam omhoog: hier komt iets (of iemand?) langzaam tot leven.
Filmmaker Jonas Sars toont in beeldschone eenvoud hoe het figuurtje zich steeds bewuster wordt van zijn lichaam, zijn identiteit en de mogelijkheden om zichzelf te uiten. Maar met die bewustwording komt ook het inzicht over zijn beperkingen. Kun je de vrijheid opzoeken, ook als je ‘maar’ een houten pop op een ijzeren stokje bent?