The Genius and the Boys
Een genie, daar is iedereen het over eens. Daniel Carleton Gajdusek won in 1976 een Nobelprijs voor Geneeskunde voor zijn onderzoek naar kannibalen die ziek werden van het eten van hersens. Over zijn privéleven lopen de meningen uiteen. In 1997 werd Gajdusek veroordeeld voor kindermisbruik. Hij nam op zijn verre reizen regelmatig kinderen mee naar Amerika die hij in huis nam en van een goede opleiding voorzag, totdat uitkwam dat hij met enkele van hen een seksuele verhouding had. De vlak voor zijn dood geïnterviewde Gajdusek ontkent die beschuldiging niet in deze aflevering van BBC-Storyville. Wel verweert hij zich, bijna woest, door te zeggen dat hij zelf nooit om seks heeft gevraagd, maar dat de jongens altijd vrijwillig naar hem toekwamen. Verklaren wil hij niets: "Ik geef er de voorkeur aan de natuur te analyseren, de vraag 'waarom' veronderstelt een wijsheid die u niet heeft en ik niet heb." Psycholoog Oliver Sacks, wiskundige Benoît Mandelbrot en HIV-ontdekker Robert Gallo komen aan het woord over deze pijnlijke zaak, evenals een inmiddels volwassen geworden leerling. Machtsmisbruik speelde een grote rol bij deze eminente wetenschapper, die de getroebleerde jongens uit verschillende culturen vaak met avontuurlijke verhalen verleidde, en ze de aandacht gaf die ze thuis niet kregen. Gajdusek stierf in Tromsø vlak na het voltooien van deze documentaire.