Below Sea Level
Zo’n driehonderdvijftig kilometer ten zuidoosten van Los Angeles, zeven meter beneden de zeespiegel, leeft middenin de woestijn een commune van outcasts. Niet een of andere hippiekolonie, maar gewoon een groep mensen die de maatschappij de rug hebben toegekeerd en met rust willen worden gelaten.
Voor sommigen is deze verlaten plek zonder elektriciteit of stromend water een tijdelijk adres, terwijl het voor anderen een permanente vakantie is. Een Vietnamveteraan genaamd Cindy heeft hier een kapsalon geopend. Lili is een nieuwkomer die het ouderlijk gezag over haar enige zoon is kwijtgeraakt en zich nu aan acupunctuur wijdt. Mike Bright rouwt om zijn gestorven dochter en vult zijn dagen met het schrijven van liedjes. Allemaal hebben ze hun eigen redenen om hier te zijn, en vooral een reden om niet ergens anders te zijn.
Documentairemaker Gianfranco Rosi volgt de bewoners op gepaste afstand en laat de beelden voor zich spreken. Spectaculaire woestijnluchten krijgen in Below Sea Level een indrukwekkende hoofdrol toebedeeld.