Main Reef Road
Er is veel veranderd in Zuid-Afrika. Zo ook langs de Main Reef Road, een weg die verschillende dorpen verbindt langs de voornaamste goudmijnen van de streek. In het midden ligt Johannesburg, de woonplaats van regisseur Nic Hofmeyr. Van daaruit trekt hij in zijn groene Volkswagen Kever langs de vroegere hoofdweg. Ooit was de Main Reef Road de drukste weg van Afrika, zo wordt gezegd. Nu zijn de bewoners die het zich kunnen veroorloven, weggetrokken naar de nieuw opgetrokken suburbs ten noorden van Johannesburg. Veel van de mijnen zijn, na ruim een eeuw goudgraven, verlaten of gesloten. Sommige echter kunnen volgens hun eigenaars nog een kwart eeuw mee. Voor de mijnwerkers is ondanks het verdwijnen van de apartheid weinig veranderd. Nog steeds leven de mannen gezamenlijk in een pension en sturen ze hun geld naar hun families op het platteland. Hofmeyr portretteert de weg aan de hand van zijn bewoners. Blank en zwart, jong en oud. Een blonde schoonheidskoningin annex autocoureur houdt zwarten nog steeds liever op afstand. Een jonge zwarte vrouw kan dankzij haar nieuwe baan verhuizen naar een van de eerste huizen van een nieuwe woonwijk. Een blanke pomphouder rijdt in een grote Amerikaanse auto de zwarte burgemeester rond. Een zwarte man en een blanke politicus van de voormalige apartheidspartij strijden gezamenlijk voor hetzelfde doel. In al deze verhalen is het verleden en het heden van Zuid-Afrika terug te vinden.