Martha & Niki
In 2010 versloegen de Zweedse vriendinnen Martha Nabwire en Niki Tsappos, als eerste vrouwelijke hip hop-danskoppel ooit, al hun mannelijke tegenstanders tijdens de belangrijkste internationale streetdance-wedstrijd, Juste Debout in Parijs. Ze maakten op energieke wijze en met allebei een berg talent op zak, gehakt van de competitie. De meiden genieten van het dansen, het samen zijn en de vele reizen. Ze hebben aan een half woord genoeg. Maar wat gebeurt er als je eens níet wint? Na de teleurstelling beginnen de eerste scheuren in hun vriendschap te ontstaan. Want ondanks hun gedeelde passie hebben de meiden een totaal andere geschiedenis, een ander leven en verschillende karakters. Martha verhuisde als tiener van Oeganda naar Zweden, terwijl Niki als baby vanuit Ethiopië werd geadopteerd. Waar Niki graag samen wil groeien en haar Afrikaans-zijn in Martha weerspiegeld ziet, heeft Martha steeds vaker de behoefte om zich alleen met haar heimwee terug te trekken. In deze documentaire worden niet alleen twee succesvolle dansers in actie gefilmd, maar ook twee jongvolwassenen die met heel eigen levensvragen worstelen. Waar liggen je wortels? Wat neem je mee van "thuis" aan cultuur? Hoe hou je je culturele erfgoed levend? En hoe verwerk je dit alles binnen een ambitieuze vriendschap?