The Big One
‘De man die als geen ander in staat is om ons op hetzelfde moment te laten lachen en aan het denken te zetten.’ Zo wordt de Amerikaanse documentairemaker Michael Moore wel genoemd. Na het megasucces van zijn satirische documentaire ROGER & ME wijdde hij zich aan het schrijven van een boek, getiteld ‘Downsize This!’. De opnamen voor zijn nieuwe film THE BIG ONE kwamen grotendeels tot stand tijdens de promotiecampagne van dit boek. Met de van hem zo bekende confronterende manier van vragen stellen, onderzoekt Moore de invloed van de economische veranderingen op het sociaal-politieke leven in zijn land. Hij probeert een antwoord te vinden op de vraag waarom duizenden arbeiders op straat gezet worden door bedrijven die tegelijkertijd miljarden winst maken. Daartoe bezoekt hij bijvoorbeeld de topman van Nike, Phil Knight. Maar hij maakt ook interviews met zonderlinge types als de jazzmuzikant Rick Neilsen en een gevangene die de telefooncentrale van een vliegtuigmaatschappij bemant.