Een spoedcursus kunst kijken: daar heeft de documentaire National Gallery nog het meest van weg. Met de camera regelmatig dichter op het schilderij dan je als bezoeker ooit zult komen, voert Wiseman ons langs de penseelstreken van grootmeesters als Caravaggio, Rembrandt, Velázquez, Holbein en Leonardo da Vinci. Al lerende over lichtval, symboliek, geschiedenis en restauratie, maakt de kijker kennis met de medewerkers van dit museum van wereldformaat in Londen en krijgt er een kijkje achter de schermen. De camera registreert het opbouwen en afbreken van exposities, de passie in de betogen van museumgidsen tijdens hun rondleiding, het gestoei met begrotingen en de discussies in het moeilijke, doch noodzakelijke huwelijk tussen public relations en kunst. “We zijn meerdere dingen. We zijn conservatie, onderzoek, preservatie, erfgoed, en de educatie hierover,” aldus een stafmedewerker van het museum. “En we zijn een bezoekersattractie – en ik weet dat het woord verschrikkelijk klinkt – maar dat zijn we ook.” National Gallery past in Wisemans traditie van lange, minutieuze documentaires over gerenommeerde instituten. Zijn observerende benadering van het onderwerp laat de kunstwerken en het instituut krachtig voor zichzelf spreken.