Hallelujah
Het Urker Mannenkoor Hallelujah bestond in 2010 honderd jaar. Filmmaker Kees Brouwer volgde het koor een jaar in de aanloop naar een concert in Parijs ter viering van dat bijzondere jubileum. Voor Brouwer, die zelf afkomstig is uit Urk en wiens vader ooit zelf zong in het Urker Mannenkoor, is het portret van het koor een manier om door te dringen tot de kern, de ziel van de Urker gemeenschap, en tegelijkertijd de clich\'e9s over zijn geboorteplaats achter zich te laten. Gaandeweg de film geven de koorleden hun gedachten en persoonlijke verhalen bloot. Verhalen van geluk en ongeluk, geloof en ongeloof, van zonde en berouw. Aangrijpende verhalen zijn het, over een verongelukte visser, het gevecht tegen eerder begane wandaden, het geluk van de liefde en zelfs de gebeurtenissen rond de moord op een Urker jongen. In het koor worden alle verhalen al zingend op elkaar afgestemd en in harmonie gebracht. Want samen praten gaat niet, maar samen zingen wel.