Chasing Trane: The John Coltrane Documentary
Tenor- en sopraansaxofonist John Coltrane (1926-1967) is een legende, een begeesterend muzikant die met zijn onderzoekende en intense solo’s de jazz vernieuwde. In Chasing Trane vertellen onder anderen Sonny Rollins, Bill Clinton en de huidige stersaxofonist Kamasi Washington wat Coltrane zo bijzonder maakt, als muzikant en als mens. De documentaire, met bijdrages van Coltrane-biograaf Lewis Porter en criticus Ashley Kahn, volgt in grote lijnen zijn loopbaan, van beginneling in de bigband van Dizzy Gillespie (1949-1951) en de twee periodes bij trompettist Miles Davis (hij speelde in 1959 op de klassieke jazzplaat Kind of Blue) tot het oprichten van zijn eigen fameuze kwartet in 1961. Coltrane's eigen woorden, uit interviews en teksten op albumhoezen, worden gesproken door Denzel Washington. Zijn grootste ontwikkeling als saxofonist begint als hij stopt met drugs. Zijn spel, ook op de sopraansax, wordt vrijer en hij ontdekt zijn kwaliteiten als componist. Hij wordt ook steeds spiritueler, getuige het aan God opgedragen album A Love Supreme (1965). Daarna wordt zijn werk woester en mystieker. Na een Japanse tournee in 1966 bezwijkt hij op veertigjarige leeftijd aan leverkanker.