Zaatari Djinn
Zaatari is een vluchtelingenkamp in Jordanië, vlak bij de grens met Syrië, dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een stad met 80.000 inwoners. Een geïmproviseerde stad in de woestijn, met prefabwoningen in plaats van huizen en zandpaden in plaats van wegen. De duizenden kinderen die er wonen, bezitten weinig; een voetbal is een luxe, een tweedehands fiets een rijkdom. In Zaatari Djinn volgt Catherine van Campen vier kinderen die elk op hun eigen manier omgaan met de zware omstandigheden in het kamp. De dromerige Maryam vindt afleiding in voetbaltrainingen en theaterrepetities, terwijl de dramatische situatie in zijn thuisstad in Syrië nauwelijks lijkt door te dringen tot Hammoudi. Dat geldt niet voor de sombere Ferras, die moet werken voor de kost, of voor de opstandige Fatma, die vriendschap sluit met een haan. Verhalen over djinns – bovennatuurlijke wezens die goed of slecht kunnen zijn – lopen als een rode draad door de film. Met haar poëtische, observerende stijl portretteert Van Campen niet alleen het dagelijks leven, maar vooral de ziel van de kinderen.