The Dictator Hunter
Zelfs een goedbetaalde baan bij de Verenigde Naties wijst advocaat Reed Brody van de Human Rights Watch af om zijn jacht voort te zetten op oud-president Hissène Habré van Tsjaad, onder wiens regime van 1984 tot 1990 duizenden burgers werden opgepakt, gemarteld en vermoord. De jacht van Brody op deze 'Afrikaanse Pinochet' bestaat vooral uit het in gang zetten van het internationale recht, en lobbyen om de berechting op de (Afrikaanse) politieke agenda te krijgen. 'Je moet het spel meespelen.' Brody is onvermoeibaar, zoals te zien is in de documentaire die regisseur Klaartje Quirijns over deze vloeiend Frans sprekende Amerikaan maakte. Zij volgt hem op zijn reizen, van diplomatenkamertjes in New York naar een van de ergste beulen van het regime in Parijs en van Senegal, waar Habré nu in luxe woont naar een schrijnende ontmoeting met weduwes in Tsjaad. De film geeft niet alleen inzicht in de situatie (en de rol van Amerika) destijds, maar vooral in de werkwijze van deze advocaat. Op de African Union Summit in juni 2006 in Banjul staat de beslissing om Habré ja of nee voor het gerecht te slepen hoog op de agenda. Als de Afrikaanse leiders voor stemmen, zou dat een uniek precedent scheppen.