Searching for Sugar Man
Ooit gehoord van de Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez? De kans dat u deze vraag bevestigend beantwoordt, is nihil – tenzij u in de jaren zeventig of tachtig in Zuid-Afrika verbleef. Daar was Rodriguez namelijk wereldberoemd. De progressieve klasse kwam door zijn maatschappijkritische songs voor het eerst in aanraking met het begrip ‘anti-establishment’ en zijn muziek leverde de soundtrack voor de protestgeneratie. Hoewel er naar schatting een half miljoen van zijn platen werden verkocht in het door boycots geïsoleerde land, bleef Rodriguez zelf een mysterie. Volgens de overlevering zou hij zich tijdens een optreden in de VS voor de ogen van zijn publiek in brand hebben gestoken. Hoewel hij nu wordt beschouwd als een van de grootste talenten van zijn generatie, eindigde hij zijn muziekcarrière als een miskend artiest – zonder een flauw vermoeden van de omvang van zijn populariteit in een heel ander deel van de wereld. Vijfentwintig jaar na dato besluiten een platenhandelaar en een muziekjournalist de raadsels rondom deze tragische held te ontrafelen. De reconstructie van deze zoektocht laat zich bekijken als een spannende detective, die je van de ene verbazing in de andere doet vallen. Maar bovenal is Searching for Sugar Man een ontroerende film over hoop, inspiratie en de bezielende kracht van muziek.