Sidik and the Panther
In het ruige berglandschap van Koerdisch Noord-Irak woont de Perzische panter. Tenminste, daar is Sidik van overtuigd. Uitgerust met verrekijker en wandelstok trekt hij als een pelgrim door de heuvels en speurt hij naar eventuele bewijzen voor de aanwezigheid van deze luipaardachtige. Al vijfentwintig jaar lang. Mocht de panter hier inderdaad gesignaleerd worden, dan zou dat betekenen dat het hele gebied als beschermde natuur wordt aangemerkt. Hij hoopt dat daarmee ook een eind komt aan de bombardementen en moorden die de streek teisteren.
In voice-over vertelt Sidik over de vijandige invasies in zijn woongebied en hoe hij als kind zijn geboortedorp moest ontvluchten. Onderweg ontmoet hij stropers, jagers en wandelaars met wie hij herinneringen ophaalt. Een gesprek met een jongere landgenoot die graag naar Europa zou vertrekken, laat een interessant meningsverschil zien en maakt duidelijk dat niet iedereen even verknocht is aan zijn wortels als Sidik.