White Spots, a Journey to the Edge of the Internet
Hoe voelt het om niet-aangesloten te zijn? Kunnen mensen er nog steeds voor kiezen om los van digitale netwerken te leven? In White Spots VR neemt documentairefilmmaker en -kunstenaar Bregtje van de Haak ons mee op een verrassende reis; weg uit de ons bekende genetwerkte wereld naar “white spots” waar mensen zonder toegang tot het internet of mobiele ontvangst hun bestaan vormgeven. Een 360-gradenvisualisatie van de netwerkdata om ons heen is het startpunt voor een rondreis waarop we mensen ontmoeten die netwerkloos door het leven gaan. Van het zelfopgelegde digitale isolement van schrijver Aram Pachyan in Armenië tot de uitsluiting van digitale netwerken als gevolg van armoede in een Roma-sloppenwijk in Sevilla; en van de religieus geïnspireerde low-tech leefwijze van de Amish in Shipshewana, Indiana tot de eenzaamheid en pijn veroorzaakt door elektromagnetische straling op een camping op het Nederlandse platteland. White Spots VR is een verkenning van alternatieven voor de technologische utopie van onze permanant aangesloten wereld.