What I Will
Retrospective: Johan Grimonprez
“Ik zal niet dansen naar je oorlogstrommel”, dicht dichter en activist Suheir Hammad, een Amerikaanse van Palestijnse komaf, in ‘What I Will’. “Ik ken dat ritme. Het is levenloos.”
Deze korte video werd in 2013 uitgebracht als een soort alternatieve trailer voor Johan Grimonprez’ Shadow World, gebaseerd op Andrew Feinsteins gelijknamige boek over de internationale wapenhandel. Hammad draagt er haar gedicht in voor, een krachtige uiting van verzet die uitmondt in een sprankje hoop. Grimonprez laat de tekst vergezeld gaan door archiefbeelden van het wapengekletter van militaire parades en luchtafweergeschut.