Oma Keller
Filmmaakster Grietje Keller schreef het scenario voor OMA KELLER in het kader van de IDFA scenarioworkshop 1995 onder leiding van Pieter Verhoeff. Het is het eerste scenario dat de workshop voortbracht dat ook daadwerkelijk verfilmd is. Grietje Keller is vernoemd naar haar grootmoeder, maar haar oma zag dat meer als 'weer zo'n streek van haar zoon', want zelf vond ze Grietje een lelijke naam. Hoewel haar vader als tegendraadse zoon veel ruzie met zijn moeder had, kreeg Grietje zijn bewondering voor het wilskrachtige karakter van zijn moeder met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. Grietje kreeg daardoor een beeld van haar grootmoeder als krachtige, eigenwijze en drukke vrouw. Toen zij dieper op de gebeurtenissen van haar leven inging, foto's bekeek en behalve haar vader ook haar oom en anderen interviewde, bleek niet iedereen haar zo hoog op een voetstuk te hebben geplaatst.