Echo of You
Als Rene (86) bloemen koopt, staat hij altijd stil bij de vraag welke kleur zijn overleden vrouw zou hebben gekozen. De Deen, die samen met generatiegenoten geïnterviewd wordt over zijn leven, heeft langer sámen met zijn geliefde dan alleen geleefd.
In het liefdevolle Echo of You portretteert filmmaker Zara Zerny een negental (hoog)bejaarde Denen. Ze vertellen over hun liefdesleven, oud worden, rouw en hun blik op het leven en de dood. De welbespraakte, openhartige, soms poëtische sprekers worden thuis gefilmd, zittend in een stoel of op bed. Zerny versnijdt deze statische opnamen met artistieke, soms dromerige, dan weer abstracte verbeeldingen van hun getuigenissen. Ook worden oude homevideo’s geprojecteerd op de geïnterviewden anno nu, als weerspiegeling van een ander, vervlogen bestaan.
De interviews vormen een groepsportret van een unieke generatie die niet lang meer onder ons zal zijn. Met haar uitsterven vergaan de verhalen, maar ook de inrichtingen en elementen waar zij decennialang waarde aan hechtte: van schrootjesplafonds, vitrages en staartklokken tot dubbele rijen fotolijstjes met generaties familieleden en voorouders.