De tijdspiegel - Audrius Stonys
Het goudgeel gekleurde, ongewone beeld van drie oude mannen, als bevroren naast elkaar liggend in drie witte baden in een morsige wasruimte, lijkt wel de opmaat voor een nieuwe choreografie van Anne Teresa de Keersmaeker, maar het is een fragment uit het beeldgedicht UOSTAS van Audrius Stonys. De Litouwse regisseur maakt deel uit van de generatie jonge filmmakers die zich geschaard hebben rond regisseur Sharunas Bartas. Net als Bartas laten zij in hun werk de stilte tot leven komen. In deze korte kennismaking die aan UOSTAS voorafgaat, legt Stonys uit dat de stilte in zijn werk te zien is als reactie op de uitputting van het spreken in de voormalige Sovjet-Unie, waar de taal slechts systematisch leugens voortbracht, of een eindeloze, dwangmatige herhaling van de waarheid.