All for the Good of the World and Nosovice
"Auto's gebruiken om de wereld te veranderen", luidt een van de motto's van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai, die met behulp van de inwoners van het Tsjechische dorpje Nosovice 300 duizend auto's per jaar assembleert. Als een vliegende schotel is de fabriek neergestreken in het Tsjechische dorp Nosovice. Bij het glooiende, groene landschap vormen het wagenpark en de grauwe schoenendoos van de autofabrikant een schrijnend contrast. Vroeger verbouwden ze in vrijheid groente. Nu moeten de dorpelingen en kersverse werknemers wennen aan de strikte werkwijze van de Koreanen en doen ze eentonig werk in de fabriek. Ze krijgen nauwelijks pauze en brengen hun dagen door aan de lopende band. Boeren verkochten na grote druk en doodsbedreigingen soms voor vierduizend euro hun vruchtbare landbouwgrond aan de fabriek, die grenst aan een beschermd natuurgebied. Eén van de grondeigenaren houdt zich tot het laatst staande, en richt een standbeeld op van roestige auto-onderdelen met een kopie van een brief met doodsbedreiging. De Tsjechische regisseur Vít Klusák is onder meer coregisseur van Czech Dream waarin hij een grootse mediacampagne opzette om Tsjechen naar een fake hypermarkt te lokken. Nu portretteert Klusák negen betrokkenen en maakt hij opnieuw een geëngageerde film, tegen het consumentisme en de verwoesting van het landschap.