Triage: The Dilemma of Dr. James Orbinski
Triage: The Dilemma of Dr. James Orbinski is een portret van de geëngageerde, bedachtzame en enigszins zelfvoldane James Orbinski, president van Artsen Zonder Grenzen, die lijfelijk betrokken was bij een aantal humanitaire rampen die zich recentelijk in Afrika voltrokken. Nu Orbinski zijn memoires schrijft keert hij terug naar enkele van die plekken: Somalië, Rwanda en voormalig Zaïre (thans Congo). Hij stelt vast dat de samenlevingen aldaar nog allesbehalve stevig op de rails staan, maar vestigt zijn hoop op het feit dat er mensen zijn 'die niet weglopen en hun gemeenschap de rug toekeren'. Daarnaast spoort hij de westerse wereld aan tot betrokkenheid: 'We are responsible'.