Balkan Melody
In de werkkamer van de weelderige villa van Marcel Cellier is een heel leven verzameld. Met glinsterende ogen kijkt de breekbare muzikant erop terug. Aan de muur hangen zijn platen, die miljoenen keren over de toonbank gingen. In de kasten ligt de verzameling dia's en filmopnames van de reizen die hij met zijn vrouw Catherine door de Balkan maakte. En dan zijn er de talloze bandjes met geluidsopnames die ze tijdens hun reizen maakten. Alleen al naar Roemenië reisde het echtpaar zo'n 65 keer, op jacht naar bijzondere lokale muziek die er op wachtte om voor het Westerse publiek te worden ontsloten. De filmmaker treedt in de voetsporen van de Celliers. Hij reist naar de plekken waar zij sinds de jaren vijftig muzikale vriendschappen sloten en gaat op zoek naar nieuwe muzikale schatten. Het verleden is geen statisch gegeven in Balkan Melody; het nieuwe kan niet bestaan zonder het oude. Minstens even belangrijk is de synthese tussen Oost en West. In de documentaire vloeit alles dan ook prachtig samen. De majestueuze Zwitserse Alpen met de mysterieuze mistige Balkanheuvels, en de orgelmuziek van Cellier met de panfluit van Gheorghe Zamfir. Zij brachten daarmee een ongehoord nieuw geluid en veroverden de harten van de Westerse luisteraars.