Wie niet weg is, is gebleven
Suriname viert op 25 november 2000 haar 25-jarig bestaan als zelfstandige natie. De oud-Nederlandse kolonie is in die vijfentwintig jaar synoniem geworden voor slecht nieuws: een coup, de Decembermoorden, cocaïnebaronnen, drastische inflatie, een wrede binnenlandse oorlog, smokkel en justitiële veroordelingen van het hoogste gezag. Maar hoe leven de 400.000 inwoners van Suriname eigenlijk? Elke aflevering van de tiendelige televisieserie WIE NIET WEG IS, IS GEBLEVEN stelt een persoon centraal, die tegen de achtergrond van vijfentwintig jaar onafhankelijkheid zijn of haar verhaal vertelt.In de eerste aflevering worden de begindagen van de onafhankelijkheid gereconstrueerd; het scheelde niet veel of deze was helemaal niet tot stand gekomen. Aflevering twee (PARADIJS) volgt de Hindoestaanse en Javaanse rijstboeren in Nickerie, die zich meer verbonden voelen met Nederland dan met Paramaribo. ACHTTIEN JAAR ZWIJGEN vertelt het verhaal van de familie Daal, moeder, zus en broer van de op 8 december 1982 vermoorde vakbondsman Cyril Daal. Ze weten nog steeds niet wat er precies gebeurd is, en willen dat eigenlijk ook niet weten, uit angst dat de waarheid binnen de kleine gemeenschap slecht zal vallen.Aflevering vijf (DE BRUG) onderzoekt wat er geworden is van de droom om een brug te bouwen over de Surinamerivier. Het betonnen gevaarte werd in korte tijd uit de grond gestampt rond de verkiezingstijd. Corruptie, vriendjespolitiek en imagebuilding waren belangrijker dan toegankelijkheid: mensen die geen auto bezitten, kunnen niet over de brug lopen omdat deze alleen voor snelverkeer is bedoeld.35 GELUKKIGE BABIES zoekt de kinderen op die op 25 november 1975 geboren zijn en destijds een spaarbankboekje kregen van f 250,-. Toen was dat 500 Nederlandse guldens waard, nu koop je voor dat bedrag inclusief 25 jaar rente net een gezinsfles Cola.DE MISSIE VAN VINIJE HAABE is een aflevering over deze bosneger, die dankzij een weldoener kon gaan studeren. Nu probeert hij in een gedesintegreerd binnenland de traditionele structuren intact te houden en de granman (groot opperhoofd) en zijn kapiteins met elkaar te verzoenen.Verder wordt een voormalig Nederlands militair attaché gevolgd, die Brunswijks adviseur werd en aan de overkant van de Marowijnerivier in Frans Guyana zijn makkers van toen ontvangt om antwoord te krijgen op de vraag: waarom is het ons niet gelukt Bouterse te verjagen?Aflevering acht handelt over de soldaten van Bouterse die getraumatiseerd uit de binnenlandse oorlog kwamen en voor de documentaire nog een keer de reis naar het voormalig slagveld maken.In de negende aflevering staat Dillip Sardjoe centraal, een van de rijkste mannen van Suriname, die in mei van dit jaar op campagne ging voor zijn politieke partij BVD. In Suriname is zakelijk succes altijd hand in hand gegaan met het bedrijven van politiek. Een verhaal over het kopen van stemmen, het paaien van kiezers en het binnenhalen van gunsten.