A Night at the Opera
Het is vandaag de dag moeilijk voor te stellen dat er ooit crowdcontrol nodig was bij een opera-opvoering, maar in Parijs in de jaren vijftig en zestig veroorzaakte het statige muziektheater een heuse oploop. In die jaren organiseerde de Opéra de Paris gala-avonden waar de fine fleur van de Franse en internationale elite op afkwam.
Sergei Loznitsa, in 2016 hoofdgast van IDFA, stelde uit het vele archiefmateriaal een meesterlijk gemonteerde ultieme gala-avond samen. Een film over rangen, standen en rituelen. Hoge heren en dames met bontstola’s beklimmen onder trompetgeschal de trappen van het Palais Garnier. Overal glitteren juwelen. Charles de Gaulle en Brigitte Bardot arriveren. Daarna is het de beurt aan de koninklijke hoogheden, waaronder Grace Kelly, Queen Elizabeth en Koningin Juliana. Zij schrijden na de rituele ontvangst met bloemenmeisjes de ereloge in.
De apotheose van de gedroomde opera-avond is een optreden van Maria Callas, met een weergaloze uitvoering van ‘Una voce poco fa’ uit Rossini’s opera De barbier van Sevilla. Voor het volk buiten is er vuurwerk.