War Is Not a Game
Twaalf Europese landen, waaronder Nederland, ondertekenden in 1864 voor het eerst een internationaal verdrag waarin ze afspraken vastlegden over gewapende conflicten. De Geneefse Conventies 'reguleren' de oorlogsvoering: ze kennen rechten toe aan gewonde soldaten, krijgsgevangenen en, sinds de vierde (en vooralsnog laatste) versie kort na de Tweede Wereldoorlog, ook aan burgers. Maar hoe verhouden de papieren wetten zich tot de weerbarstige realiteit van het slagveld? Daarover buigt regisseur Lode Desmet zich in gesprekken met (voormalige) soldaten, 'guerrilla's' en 'rebellen', rechtsdeskundigen en vredestichters. Ingebed in een sturende, bevlogen voice-over waarin de regisseur, ondersteund door zwartwit archiefmateriaal, de historische context en gestage ontwikkeling van de Geneefse Conventies uiteenzet. Worden soldaten in hun opleiding voldoende ingelicht over het bestaan van het verdrag? Geven de Geneefse Conventies oorlogsvoerende landen niet erg veel ruimte voor hun eigen interpretatie? Laat oorlogsvoering zich überhaupt verenigen met regelgeving en universele menselijke waarden? War Is Not a Game suggereert dat we op de goede weg zitten, maar ook dat er nog een hoop werk te verzetten valt. Dat is zeker het geval zolang 81 landen, waaronder de VS, Rusland en China, weigeren het Internationale Gerechtshof in Den Haag te erkennen.