On Our Own
Sem (14) en zijn beste vrienden Berend en Max besluiten voor het eerst zonder ouders op vakantie te gaan. Met een motorbootje, een tent en een stapel stripboeken gaan ze op weg. Behalve leuk en spannend blijkt zo'n vakantie ook nadelen te hebben: boodschappen zijn duur, welke brandstof moet er in de tank, en wie kan die tent eigenlijk opzetten? Lui gedrag, besluiteloosheid of anderen commanderen zijn opeens grote thema's waar ze tegenaan lopen. Sem, de natuurlijke leider, heeft bovendien een geheim waar hij mee aan de slag zal moeten. De jongens voelen zich gelukkig al heel volwassen. Zo legt Sem de filmmaker uit waarom ze niet meteen zijn gaan kamperen, maar eerst neergestreken zijn in het vakantiehuisje van de familie. "Zo kunnen we de laatste dingetjes gewoon regelen. Een soort kamperen in de wildernis, maar dat je toch ook wel een beetje beschaving om je heen hebt." De vrienden flirten professioneel met meisjes, varen stoer door smalle sluizen en kletsen over vroeger aan een eigen gestookt kampvuur. Maar het regent ook wel eens pijpenstelen en voor onderlinge ruzies kan je op een verlaten eilandje niet meer weglopen.