Print the Legend
De vorige technische revolutie ging om bits, de huidige om atomen. Na de titanenstrijd van Apple en Microsoft om de computergebruiker, verschuift het strijdtoneel zich naar 3D-printers voor consumenten. Daaruit kan alles rollen wat je maar wilt, van kroonluchters tot protheses. Regisseurs Luis Lopez en J. Clay Tweel – met gezamenlijke ervaring achter de schermen bij documentaires als Shut up and Sing, The King of Kong en Make Believe – grepen de tijdgeest bij de lurven en volgden sinds 2009 de race om handzame 3D-printers. Bre Pettis, een amicale hipster uit Brooklyn, richt met twee vrienden het aaibare MakerBot op. Twee jaar later start de hyperintelligente maar introverte Max Lobovsky samen met twee handlangers in Cambridge het high-tech Formlabs op, dat eveneens consumenten massaal aan de 3D-printer wil hebben. Wie van deze twee voormannen wordt de nieuwe Steve Jobs? Regisseurs Lopez en Tweel richten zich op de karakters van de hoofdrolspelers in plaats van de gebeurtenissen, wat Print the Legend behoorlijk meeslepend maakt. De knappe montage zorgt voor vakkundige plotwendingen en bouwt de spanning langzaam op. Wat is de prijs van de Amerikaanse Droom?