Journey to the Sun
Filmmakers Susana de Sousa Dias en Ansgar Schaefer verzamelden uit talloze fotoalbums en archieven een grote hoeveelheid beelden uit die tijd. Aandachtig gecomponeerde geluidseffecten versterken de indrukwekkende sfeer waarin dit vrij onbekende verhaal wordt verteld, terwijl de voormalige gastkinderen buiten beeld herinneringen ophalen aan die overweldigende, soms dolgelukkige maar in elk geval verwarrende periode – voor zowel gastouders als kinderen. Na een maand of tien werden zij als postpakketjes, etiket om de hals, weer op de boot terug naar Oostenrijk gezet.