Just a Reflektor
De wereld van de jonge vrouw die als een sensueel kronkelende slang door de straten van Haïti danst, wordt een beetje jouw wereld, en andersom, in deze interactieve videoclip. Voor Just a Reflektor slaat de Canadese band Arcade Fire, bekend om zijn theatrale artrock, opnieuw de handen ineen met Google's laboratorium (met wie ze in 2010 The Wilderness Downtown ontwikkelden) en regisseur Vincent Morisset, die in 2007 al verantwoordelijk was voor hun pionierende interactieve videoclip Neon Bible. Met Just a Reflektor bouw je een video-installatie in eigen huis, door een smartphone of tablet met de computer of laptop te verbinden via webcam en wifi. Vervolgens kun je het grote scherm, waarop de clip zich afspeelt, spiegelen met het kleine scherm. Fictie en werkelijkheid lopen door elkaar en jouw acties en bewegingen gaan deel uitmaken van de clip. Achter het scherm is zowel de jonge vrouw in beeld als de gebruiker, zoals Arcade Fire-voorman Win Butler zingt, "opgesloten in een gevangenis, in een prisma van licht." In het internettijdperk is iedereen met iedereen verbonden. Maar, vraagt Morisset zich af in dit boeiende experiment met interactiviteit, waar is de echte verbondenheid gebleven?