Hamartía - More or Less Louis van Gasteren
Al dertig jaar kent regisseur Rudolf van den Berg (Süskind, 2012) collega-filmmaker Louis van Gasteren. In elk van de talloze gesprekken die ze hadden, zinspeelde Van Gasteren op de Joodse identiteit van Van den Berg. Ze delen een fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog, die als een rode draad door het werk van beiden loopt. In 2007 geeft Van Gasteren Van den Berg ongelimiteerd toegang tot zijn oeuvre van ruim tachtig films. Waarom hij is uitverkoren als biograaf, vergeet Van den Berg te vragen. In de jaren erna filmt de regisseur Van Gasteren regelmatig thuis in Amsterdam en op verschillende plekken in de stad. Steeds mondt het gesprek uit op die ene tragedie. In 1943 bracht de toen 21-jarige Louis van Gasteren een Joodse onderduiker om het leven in zijn huis in Amsterdam. Na de oorlog beweerde Van Gasteren altijd nadrukkelijk dat deze daad in verzetsverband was gepleegd en in 1989 kondigde hij zelfs publiekelijk aan er een film over te gaan maken. Van den Berg, bewonderaar van Van Gasteren, onderzoekt waarom die film er nooit kwam en zoomt behalve op het oeuvre vooral in op Van Gasterens permanente innerlijke worsteling met de Tweede Wereldoorlog.