Born in the USSR: 28Up
De Britse documentaireserie Up van Michael Apted was een wereldwijd succes. Zo'n succes dat het idee in meerdere landen navolging kreeg, waaronder Rusland. Op initiatief van Apted zelf werd ook hier een groep kinderen geselecteerd en elke zeven jaar gefilmd; de eerste aflevering verscheen in 1991. Een aantal van hen groeide op in schrijnende armoede. School werd door hun ouders gezien als een luxe. Anderen kregen juist alle mogelijke kansen. Ze studeerden in het buitenland of droomden al jong van een leven met nóg meer luxeartikelen dan ze al gewend waren. Maar één ding hebben ze gemeen: ze zijn allemaal geboren in een land dat inmiddels niet meer bestaat. Regisseur Sergey Miroshnichenko portretteert zijn hoofdpersonen nu voor de vierde keer. Eenentwintig jaar na de eerste filmronde is er heel wat veranderd. De Sovjet-Unie is uiteengevallen en zijn protagonisten leven in heel verschillende landen: Georgië, Litouwen, Rusland en zelfs Luxemburg. Maar toch, hoe groot de veranderingen in de omgeving van de hoofdpersonen ook zijn, de politieke ontwikkelingen lijken nauwelijks een rol van betekenis te spelen in hun levens. Uiteindelijk draait het vooral om henzelf. Om hun eigen worstelingen en de zoektocht naar de juiste invulling van hun leven. En boven alles: het vinden van een betrouwbare partner om hun leven mee te delen.