The Missing Picture
Halverwege je leven komen de beelden uit je jeugd terug, vertelt Rithy Panh in zijn veelbekroonde autobiografische documentaire. Nu hij de vijftig nadert, wordt zijn geest overspoeld door herinneringen aan de periode tussen zijn dertiende en zijn zeventiende, toen hij en zijn familieleden door Rode Khmersoldaten uit de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh werden verjaagd en tewerkgesteld op het platteland. Binnen vier jaar bezweken zijn ouders, zijn zus en zijn nicht. Zoals tienduizenden Cambodjanen, die door hun stadse afkomst of ‘intellectuele’ beroep niet pasten in de plattelandsutopie van de Communistische Partij, werd het hun lot te dienen als mest voor de rijstvelden.
Panh verbeeldt deze geschiedenis in een reeks diorama’s met figuurtjes die we aan het begin van de film gemaakt zien worden uit dezelfde kleigrond die zoveel levens verzwolg. Terwijl een stem passages uit Panhs boek The Elimination voordraagt, groeien die kleipoppetjes uit tot personages van vlees en bloed. Zo creëert Panh de beelden die ontbreken in de archieven; die bevatten alleen nog propagandamateriaal en bewaren geen herinnering aan het leven, lijden en sterven onder een onmenselijk bewind.