The Imposter
In deze bloedstollende docuthriller komen de levensverhalen van twee ogenschijnlijk volstrekt verschillende mensen bij elkaar. Ten eerste is er het verhaal van de Amerikaanse Nicholas Barclay, die op dertienjarige leeftijd onder geheimzinnige omstandigheden verdween en van wie nooit meer iets werd vernomen. Op haast even mysterieuze wijze duikt enkele jaren later in Spanje een verwarde jongeman op, die de familie van Nicholas van hun wanhoop verlost door het ongelooflijke geloofwaardig te maken. Maar hoe krijgt hij dat in godsnaam voor elkaar? Als alle puzzelstukjes eindelijk op hun plaats lijken te vallen, doemt er een nieuw perspectief op, dat je helemaal op het puntje van je stoel zet. Alsof alle bizarre verhaalwendingen nog niet genoeg zijn, doet documentairemaker Bart Layton er nog een schepje bovenop, door met zijn filmtaal de grenzen van het genre te verkennen. Interviews met betrokkenen worden gecombineerd met nagespeelde gesprekken en gebeurtenissen. Het trekt de kijker mee in een spel waarin zijn perceptie voortdurend ter discussie wordt gesteld. Zo werpt The Imposter op verschillende niveaus vragen op over de constructie van de werkelijkheid en de ontvankelijkheid van ons eigen beoordelingsvermogen.