Vergeten
Vier jaar lang volgde filmmaakster Ireen van Ditshuyzen vier Amsterdammers bij wie dementie is vastgesteld. De vier maakten deel uit van het Amstelproject, een langlopend en grootschalig onderzoek bij vierduizend oudere mensen met als doel om in een zo vroeg mogelijk stadium dementie vast te kunnen stellen. De documentaire toont de gevolgen van vooral de ziekte van Alzheimer - een van de vormen van dementie - voor de patiënten en hun naaste omgeving: vergeetachtigheid, gevolgd door pijnlijke verwarring en uiteindelijk geestelijke aftakeling. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de medische aspecten van dementie, waarbij het belang van vroegtijdige herkenning wordt benadrukt. Van Ditshuyzen wil een waarheidsgetrouw beeld schetsen, zonder daarbij ethische grenzen te overschrijden. "Ik heb steeds voor ogen gehouden dat de beelden niet mensonwaardig mochten zijn."