Monica and David
De Amerikaanse regisseuse Ali Codina maakte een film over het eerste huwelijksjaar van haar nicht Monica en David: een volwassenen stel met het syndroom van Down. Monica and David begint vlak voor de bruiloft en volgt het paar tot en met het etentje waarmee ze vieren dat ze een jaar zijn getrouwd. Het is een bewogen jaar, waarin ze verhuizen en David suikerpatiënt blijkt te zijn. Codina verslaat het dagelijks leven als een fly on the wall, afgewisseld met interviews met familieleden, waaruit blijkt hoe cruciaal de rol is van de ruimdenkende moeders in hun leven; de biologische vaders lieten hun vrouw en kind al binnen een jaar na de geboorte in de steek. Als Monica en David bij Monica's moeder gaan wonen in een nieuw appartement aan de kust van Florida, blijkt hoe zwaar de zorg voor de beide kinderen op haar schouders drukt. Begonnen als een sprookje, maakt de film steeds duidelijker wat de dagelijkse realiteit is: van het belang van routine tot de dilemma's van naaste familieleden die tot overprotectie neigen. Tegen hun verwachting in blijkt David best zijn eigen bloedsuikerspiegel te kunnen meten. De volgende stap is een eigen baan voor Monica en David.