Shadow World
Een ontluisterende analyse van de internationale wapenhandel die overheidsbeleid bepaalt, corruptie baart, westerse democratieën ondermijnt en op grote schaal lijden veroorzaakt. Met medeweten van regeringen, veiligheidsdiensten, onderzoeksinstellingen en wapenproducenten, die allen belang hebben bij een permanente staat van oorlog.
Gebaseerd op het gelijknamige boek van voormalig ANC-parlementslid en anticorruptieactivist Andrew Feinstein, toont Shadow World aan de hand van de ervaringen van vooraanstaande politici, oorlogscorrespondenten, onderzoeksjournalisten, vredesactivisten en wapenhandelaren aan dat corruptie niet een onaangenaam bij-effect, maar het bepalende kenmerk van de wapenhandel is. In plaats onze hoop te vertegenwoordigen, verkopen politici ons angst in het belang van bedrijven die aan de oorlog goed verdienen.
Door te laten zien hoe onze dagelijkse realiteit wordt geconstrueerd, betoogt de film dat we de functie van oorlog hebben geprivatiseerd. Het gevolg is dat corruptie het economische en buitenlandbeleid van enkele van de grootste landen in de wereld bepaalt en ervoor zorgt dat oorlog permanent op de agenda staat.