Une saison au paradis
De Zuidafrikaanse dichter Breyten Breytenbach trok in 1973 samen met zijn vrouw door zijn moederland. Zijn indrukken verzamelde hij in de dichtbundel A season in Paradise. Vorig jaar maakte het echtpaar deze reis opnieuw, maar nu met de Zwitserse regisseur Richard Dindo in hun kielzog. In wat een gevisualiseerde trektocht is geworden, laat de dichter zich voeden door nieuwe indrukken en de herinneringen aan de vorige reis. Hij leest voor uit oude dagboeknotities waarin Breytenbach enerzijds de liefde aan zijn geboortegrond verklaarde, maar anderzijds de apartheid scherp aanviel. In de filmversie van A SEASON IN PARADISE speelt de politiek niet zo’n directe rol meer als in het boek. Dit keer, na het einde van de apartheid, kan Breytenbach zich bekommeren om universele thema‘s als liefde en dood, vaderland en ballingschap, familie en protest.