In Limbo Interactive
Het menselijk geheugen is een verraderlijk ding. We vergeten, verdraaien, verdichten. Het streven naar een preciezer alternatief stond aan de wieg van het internet. Sinds de start van het World Wide Web-programma in 1991 en zeker nadat in 1993 internetgebruik werd opengesteld voor particulieren en bedrijven, is een extreem gedetailleerd archief opgebouwd van ons doen en laten. “Het internet weet meer over mij dan mijn eigen moeder, dan ikzelf,” merkt een van de experts in In Limbo terecht op. De wetenschappers, schrijvers, kunstenaars en entrepreneurs in deze interactieve documentaire schetsen de razendsnelle ontwikkeling waarin de mens – of liever gezegd: de big data die hij produceert – steeds verder integreert met de machine. In de nabije toekomst zijn virtuele persoonlijkheden realiteit. Informatietechnologie wordt allesomvattend. “Internet is mijn religie,” zegt een computerpionier dan ook zonder ironie. In Limbo maakt op persoonlijke en transparante wijze duidelijk hoe verweven ons dagelijks leven is met het internet. Niet alleen schemeren in de zijlijn van het beeld de technische specificaties van de film, ook de gegevens van de kijker – aangeboord via Facebook, Twitter of Instagram – zijn deel van de mix. Streetviewspelletjes op basis van gps, YouTube-collages van bekeken filmpjes en fotocompilaties uit eigen albums maken duidelijk hoezeer wijzelf al zijn geabstraheerd tot een enorme hoeveelheid data.