Staand op de kale vlakte van een autosloperij op een herfstdag in Wisconsin legt Mark Borchardt, de hoofdpersoon van American Movie, uit waar het om draait in de horrorfilm die hij maakt over zijn leven: "Roest en verval. Maar daaronder ligt de warmte van de ziel en zo." Ondanks drank- en geldproblemen werkt Mark tegen de klippen op aan de realisering van zijn Amerikaanse droom: zijn doorbraak als regisseur met zijn speelfilmdebuut Northwestern. Als dat door geldgebrek een brug te ver blijkt, besluit hij eerst zijn korte horrorfilm Coven weer op te pakken. Geholpen door zijn flegmatieke boezemvriend Mike Shank en levensmoede, sceptische oom Bill, vecht Mark als een moderne Don Quichot tegen een roemloos bestaan als 'trailor trash'. Iedereen in zijn directe omgeving sleept hij mee in zijn aspiraties; naaste familieleden en vage kennissen schoppen het tot figurant of uitvoerend producent. Het levert een onafzienbare rij tragikomische situaties op, die vaak even hilarisch als aandoenlijk zijn. American Movie won de grote juryprijs van Sundance in 1999, het jaar waarin op dat festival ook The Blair Witch Project in première ging, en heeft sindsdien cultstatus verworven, net als Mark Borchardt overigens. Northwestern is nog steeds niet af.