De plaats van de vreemdeling
Deze omstreden documentaire beschrijft de zoektocht van Van den Berg naar de joodse identiteit. Hij organiseert een diner waar enkele joodse Nederlanders met elkaar in discussie gaan, en hij brengt vervolgens een bezoek aan Israël. Na daar enige dagen te hebben doorgebracht begint hij steeds meer vraagtekens te plaatsen, niet zozeer bij het bestaansrecht van de staat Israël als wel bij de grondslagen die aan de basis van deze staat liggen. Zelf zegt hij hierover: "Het fragwürdig stellen van het begrip jood, dat is een van de essenties van de film. Jood, dat is iets existentieels, maar ga je het definiëren dan kom je er niet uit.(...) Een sluitende definitie is er niet, maar niettemin bestaat er zoiets als jood. Ik vind niet dat als je jezelf als staat democratisch noemt, dat je dat dan als norm mag nemen voor je hele maatschappelijke bestel. En dat is wat er in Israël gebeurt." Quintessens van de film is dat Van den Berg ondubbelzinnig duidelijk heeft willen maken dat een jood niet per definitie een zionist is.