Milosevic on Trial
Slobodan Milosevic, bijgenaamd de Slachter van de Balkan, stierf op 11 maart 2006 aan een hartaanval. Zijn dood betekende het einde van het Joegoslavië-tribunaal, het eerste en langstdurende proces ooit tegen een voormalig staatshoofd voor een hof van de Verenigde Naties. Regisseur Michael Christoffersen kreeg vanaf het begin toegang tot de rechtsgang die tot een veroordeling had kunnen leiden. Christoffersen reduceerde tweeduizend uur materiaal tot een overzichtelijke zeventig minuten waarin niet zozeer Milosevic zelf maar de belangrijkste openbare aanklager Geoffrey Nice en de advocaat van Milosevic de hoofdrol spelen. Hierdoor biedt Milosevic On Trial niet alleen een journalistiek overzicht van een historische gebeurtenis, maar schetst het ook de immens complexe problematiek van een proces van deze omvang en betekenis. Zoals bekend voerde Milosevic, die het proces als vals en illegaal beschouwde, in de rechtszaal ook zijn eigen verdediging. Hierdoor werkten door hem gepresenteerde data soms tegen hem en kwam een veroordeling dichterbij dan ooit. Nice denkt dat elke veroordeling echter tot een beroep had geleid en beschouwt zijn dood als wellicht de best mogelijke uitkomst. De advocaat van Milosevic, die hem als zijn vader ging beschouwen, rouwt alleen.