We Are X
Hardrock is in Japan altijd een populair genre geweest. Deep Purple nam er bijvoorbeeld het klassieke live-album Made in Japan (1972) op, de Scorpions Tokyo Tapes (1978). Ook Japanse heavymetalbands werden zeer succesvol, zoals het in de jaren zeventig en tachtig opgerichte Bow Wow, Loudness en X Japan. Omlijst met prachtig archiefmateriaal en openhartige interviews met de huidige bandleden doet We Are X de grillige geschiedenis uit de doeken van de hardrockers die begonnen als X en zich later herdoopten tot X Japan. De band is buitengewoon populair in Japan en is de wegbereider van visual kei, een subcultuur van flamboyant geklede, androgyne musici met veel make-up en kleurrijke kapsels. Ze hebben een theatrale podiumact en spelen melodieuze metalmuziek, afgewisseld met power ballads die luidkeels worden meegezongen. Interne ruzies, de dood van een bandlid en de aanhoudende depressie van drummer en medeoprichter Yoshiki luidden in 1997 het einde van de band in. In 2007 volgt een wederopstanding; de documentaire eindigt met het glorieuze optreden van X Japan in Madison Square Garden in oktober 2014.