Jingle Bell Rocks!
Mitchell Kezin is geobsedeerd door Kertsmuziek, al van kinds af aan. En dan hebben we het niet over Bing Crowby, Mariah Carey of Wham; Kezin zoekt de wereld af naar de beste originele, alternatieve Kerstmuziek – liedjes die onze hedendaagse eclectische, ingewikkelde verhouding met de donkere dagen van december reflecteren. Inmiddels is Mitchell filmmaker en besluit hij zijn obsessie gestalte te geven door een road trip door de Verenigde Staten en Canada, op zoek naar de verhalen achter twaalf van de wildste, vreemdste en meest indrukwekkende kerstliedjes die je waarschijnlijk nooit hebt gehoord. Onderweg bezoekt hij zowel muzikale grootheden als mindere goden, waaronder The Free Design, Joseph Simmons van Run DMC en Wayne Coyne van The Flaming Lips, en ontmoet hij talloze gelijkgestemde zielen: critici, radio-dj’s, en verzamelaars zoals filmmaker John Waters en de legendarische musicoloog Dr. Demento, die samen een caleidoscopisch beeld schetsen van de alternatieve kerstmuziek. Titels als 'Christmas in Vietnam' en 'Santa Claus Was a Black Man' geven al aan dat in de nummers ook maatschappelijke ontwikkelingen resoneren: kerstmuziek als statement tegen racisme, oorlog, geweld of de consumptiemaatschappij. Jingle Bell Rocks! is een persoonlijke en cinematografische trip door het universum van de alternatieve kerstmuziek.