Death in Port Jackson Hotel
DEATH IN THE PORT JACKSON HOTEL is een filmisch portret van de Australische beeldend kunstenares Vali Myers. Van der Elsken leerde haar kennen in na-oorlogs Parijs en maakte indertijd foto‘s van haar die resulteerden in het beeldverhaal Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés. Achttien jaar later bezoekt Vali hem op zijn boerderij in Edam. Van der Elsken filmt haar terwijl ze herinneringen ophaalt bij foto‘s die haar worden getoond. Ze vertelt over de slachtoffers van overdoses, de zelfmoorden en haar opiumverslaving. Ook filmt hij haar in zijn keuken waar ze aan de tekening ‘Death in the Port Jackson Hotel’ werkt. Tenslotte filmt hij haar in een vallei in de buurt van Napels, waar ze samen met haar negentienjarige vriend een teruggetrokken bestaan leidt.