Earth of the Blind
Stonys' eerste documentaire film bekoorde bij uitkomst het publiek en verschillende festivaljury's door de wijze waarop de regisseur de innerlijke wereld van een blinde weet te verbeelden. Earth of the Blind is gebaseerd op ten minste drie verschillende ideeën. Het eerste is het verhaal van de koe die de weg naar het slachthuis af moet leggen. Er is het eenvoudige maar diepe genot waarmee je van een heuvel af kunt glijden. Er is blindheid. Stonys ambieert geen lineair verhaal maar nodigt uit tot een metafysische verkenning van de wereld van de blinde. Hij raakt via de geluidslaag en de contrasten tussen licht en donker aan de oneindige wereld achter het puur zintuiglijke.