11 und 12
Liefde kan opbloeien onder de meest vreemde omstandigheden: Regina, een politiek gevangene uit Oost-Berlijn, heeft al een tijdje een relatie met Uwe, de man die haar maandenlang heeft ondervraagd over haar ‘politiek incorrecte’ daden. Tijdens de acht uur durende gesprekken moet Uwe een verklaring afdwingen, maar langzamerhand beginnen ze steeds meer tijd in te ruimen voor privé-gesprekken. Zestien jaar na haar vrijlating belt Regina hem op, waarna Uwe zijn familie verlaat en Regina haar man, om samen verder door het leven te gaan. Samen gaan ze terug naar de plekken uit het verleden. Uwe kan voor het eerst zijn wandaden onder woorden brengen, en Regina mag haar dossier inkijken, dat bestaat uit maar liefst vierduizend pagina’s. Ondanks deze complexe omstandigheden kunnen ze toch voorkomen dat er over de schuldvraag wordt gestruikeld. Dit ongewone liefdesverhaal kan dan ook niet worden verklaard via de gebruikelijke psychologische clichés. Het leven is daarvoor te grillig.