Cinema Komunisto
Leka Konstantinovic was 32 jaar lang de huisoperateur van de Joegoslavische president Josip Broz Tito. Samen met Joegoslavische regisseurs, filmsterren en studiobazen vertelt Konstantinovic hoe maarschalk Tito (1892-1980) vorm wist te geven aan de naoorlogse, federale staat Joegoslavië en tegelijkertijd een productieve filmindustrie uit de grond stampte. Omdat filmmakers uit de staatskas betaald werden, was "geen probleem" het standaardantwoord als een regisseur weer eens iets duurs nodig had. Sommige rekruten vervulden hun complete militaire dienstplicht als figurant en er werd zelfs een echte brug opgeblazen voor een film die genomineerd zou worden voor een Oscar. Tito volgde de opnamen op de voet en keek elke dag één film in zijn privébioscoopje. Na zijn breuk met de Sovjet-Unie nodigde hij Hollywoodsterren uit in zijn land, en Richard Burton, Orson Welles en Sophia Loren lieten zich overhalen om te participeren in groots opgezette producties, vaak over de heldhaftige strijd van Tito en zijn partizanen tegen de nazi's. Cinema Komunisto bevat fragmenten uit ruim zestig speelfilms, fraai archiefmateriaal en recente interviews vol anekdotes en opmerkelijke details. Na de dood van Tito stortte de Joegoslavische filmindustrie finaal in. Een decennium later volgde de rest van het land. Het enige wat rest zijn de oude studiocomplexen, die staan weg te rotten, en de vastgelegde herinneringen aan een land dat niet meer bestaat.