Raiders
Met de opkomst van het Russische kapitalisme na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991 konden oligarchen, zakenlieden met politieke macht, geld verdienen als water. Ze verwierven staatseigendommen voor een prikkie, bouwden villa’s en vlogen rond in privéjets. Concurrenten stonden al snel te trappelen om hen van de troon te stoten – met alle middelen beschikbaar. Nu zijn deze zogenaamde raiders de machthebbers: een georganiseerde, crimineel opererende groep politici, oud-kgb’ers, rechters, advocaten en de door hen in de arm genomen knokploegen. Ze onteigenen waardevolle panden en goedlopende zaken, geholpen door de “juiste” connecties en gebruikmakend van omkoping, bedreiging en erger. In het volle daglicht bovendien. In deze onthullende documentaire komen diverse slachtoffers van raiders aan bod, zoals de naar Londen gevluchte oprichter van een succesvolle keten van telefoonwinkels, de voormalige eigenares van een goedlopend restaurant, kunstenaars die bijna uit hun pand werden verdreven en Amerikanen die tot voor kort succesvol in Rusland belegden. De interviews worden aangevuld met schokkende beelden die ooggetuigen tijdens gewelddadige invallen wisten op te nemen. Hoe gaat zo’n vijandige overname precies in zijn werk? En wat valt er te doen tegen deze crimineel opererende figuren met hun knokploegen en hun warme banden tot in het Kremlin?