We Are the Giant
Revoluties zijn er altijd geweest, net als charismatische leiders in de strijd tegen onderdrukking en corruptie. Sommigen van hen hebben een iconische heldenstatus, zoals Thomas Jefferson, Che Guevara, Martin Luther King, Nelson Mandela of Aung San Suu Kyi. Anderen blijven meer op de achtergrond maar zijn niet minder belangrijk in het aanwakkeren van veranderingen. Archiefbeelden van illustere voorgangers vormen de omlijsting van de openhartige verhalen van zes buitengewone burgers uit Libië, Syrië en Bahrein, die hun leven wijden aan de strijd voor vrijheid en democratie in hun land. Ondersteund door soms schokkende journaalfragmenten en beelden die met eenvoudige camera’s op straat zijn gemaakt, wordt geschetst welke enorme moed, persoonlijke offers en ellende een revolutie met zich meebrengt. Bij elk van de zes verhalen komen morele dilemma’s aan de orde, bijvoorbeeld de vraag: hoe lang kan je het volhouden om vreedzaam te protesteren als een regering haar eigen burgers doodt? Opvallend is dat de eerste uiting van regeringsgeweld steevast wordt gevolgd door een toename in de omvang van de volksopstand. Zoals de twee zussen uit Bahrein als kind al van hun vader leerden: de regering is een klein mannetje, het volk is de reus.