The Sex Police
Het team van de Nederlandse politie-inspecteur John bindt in Den Haag dagelijks de strijd aan met mensenhandel en uitbuiting van prostituees. De camera volgt het team op nachtelijke tochten door de hoerenbuurt, controlebezoekjes aan bordelen en op het bureau tijdens aangiftes door mogelijke slachtoffers van mensenhandel. Nuchter, maar niet onbewogen, vertellen de betrokken rechercheurs met een unieke openheid over de wereld van de prostitutie en de werking van mensenhandel. Niet zelden treden de mannen eerder op als sociaal werker dan handhaver, en stellen ze met grapjes prostituees en seksbazen op hun gemak. Intussen moeten ze waken voor valse aangiftes en een heldere werkelijkheid zien te destilleren uit de vaak complexe verklaringen van slachtoffers, die uit alle windstreken van de wereld afkomstig zijn. En dan zijn er ook nog de regelgeving, procedures en politieke plannen die het moeilijk maken om mensensmokkelaars achter de tralies te krijgen. Regisseur Roy Dames maakte tientallen andere films over de rafelranden van de samenleving en weet ook nu het vertrouwen van het rechercheteam te winnen. Mede door informele gesprekjes met de politiemannen, over hun werk en hun eigen zienswijze, ontstaat een ontwapenend beeld van deze betrokken brigade van 'commerciële zeden', die in de wandelgangen 'de sekspolitie' wordt genoemd.