Their Algeria
Na 62 jaar huwelijk besluiten de Frans-Algerijnse Aïcha en Mabrouk uit elkaar te gaan. Het oude familiehuis wordt verruild voor twee naast elkaar gelegen appartementen – want natuurlijk brengt Aïcha haar ex-man elke dag eten. Ze wil haar laatste jaren zelf inrichten, verklaart ze aan haar keukentafel in de spaarzame momenten dat ze niet verlegen schaterlacht. Kleindochter Lina is verbijsterd over de scheiding en zoekt met deze film naar antwoorden.
Gelukkig weet haar eigen vader – de bekende Franse acteur Zinedine Soualem – meer over het leven van Mabrouk, die eind jaren vijftig als tiener naar het stadje Thiers in de Auvergne kwam om te werken in de messenfabriek. Aïcha volgde haar echtgenoot, aan wie ze als vijftienjarige was uitgehuwelijkt. Het doel was terug te keren naar Algerije, maar “niemand zei dat we weg moesten”, aldus opa.